Fiáker - Konflis
2010.04.08. 15:28
Sokáig remekül a legfőbb személyszállító eszközként funkcionáltak, amiket a 20. század másod felétől a taxik kiszorítottak a közlekedésből.
Fiáker és konflis/komfortábli
A kocsi szó magyar eredetű.
Komárom megye egykori községét hívták Kots-nak. Ezt Perrot György (George Perrot) (1832-1914) Moson megyének Kotsee nevű településéhez köti, de a „Főv.l.” Komárom megyéhez, azon belül is Kots községéhez csatolja az eredetet.
Lényeg a lényeg, hogy ez egy hamisítatlan magyar tájról származó találmány. Itt készítették az első olyan kocsikat, amiknek ülései szíjra voltak felfüggesztve, s nem közvetlenül a főtengelyre voltak helyezve az ülő illetve az állóhelyek. Ezzel az utazást kényelmesebbé, célszerűbbé tették, ami nagyban hozzájárult az utazás élvezetesebbé válásához. Kocsik más nemei már korábban is használatban voltak, de e magyar találmánnyal terjedt tovább hazánkból először Németországba, s innen tovább Franciaországba és Angliába – Ezt is Perrot állítja, mely információt a „Főv.I.” jóváhagyott.
Eleinte az ülések szíjon függtek, s később fejlesztették tovább e magyar találmányt, amikor is acélruganyra helyezték az üléseket.
A kocsik a 16. században léptek használatba, bár még vagy egy jó századig az udvarokban is ritka fényűzés tárgyaiként szolgáltak. Németországban a 17. században használták a kocsikat, s mikor már igazán dívott, a franciák és angolok akkor kezdtek ismerkedni az új, ritka tárggyal, s később került náluk általános használatba, s lett tökéletesítve.
Először Párizsban merült fel a Postakocsi ötlete 1575-ben, amikor is már a kisember is helyet vehetett magának egy utazás erejéig. Ám a bérkocsi gondolata 1650-ből származik Sauvage Miklóstól. Ő neki jutott először eszébe az, hogy bérbe adja ezeket a fogatokat, így az elnevezés is hozzá köthető.
A Fiáker elnevezés a „Hotel Saint Fiacre” nevezetű házból ered, ahol a ”feltaláló”, s itt sorakoztak először a bérkocsik. Ez az épület Saint Fiacriusról, a kertészet és később a bérkocsik védőszentjéről kapta a nevét.
A fiáker személyek fuvarozására alkalmas általában 2 lovas fogatú, rugós karosszériájú, könnyű kocsi, aminek harmonikaszerűen leereszthető illetve felvonható tetőfedő ernyő van felszerelve, ezzel is kényelmessé, élvezetessé téve az utazást. Sokáig remek közlekedési eszközként szolgálta az azt igénybevevőket, de a 20. század második felében a taxik kiszorították őket az utcákról.
Ma már inkább városnézésre, sétakocsikázásra használják őket. Bécsben sok fiáker van, ott ugyanazzal a szóval jelölik a fiákerest, azaz a fogathajtót.
A Konflis/Komfortábli a fiákerhez hasonlóan könnyű, rugós karosszériájú bérkocsi, fel-lenyitható tetőszerkezettel, az utas ülés kétszemélyes, és a fogatot csupán egy ló húzza. Közel az utashoz foglal helyet a bakon a kocsis, vagy komfortáblis, vagy fogathajtó. Valamivel bizonyára olcsóbb bérlése, mint a fiáker, s kevésbé fényűző maga a fogat is.
Ezt is, mint nagytestvérét, a fiákert a taxik szorították ki - vagy legalábbis nagy százalékban visszább - a forgalomból.
|